Historiaa ja nykypäivää
Edit: 28.2.2013 EVi
Kotkan Ilmailukerhon toiminta juontaa juurensa vuoteen 1936, jolloin kerho aloitti toimintansa nimellä Kotkan Purjelentokerho. Nimi muutettiin nykyiseen muotoonsa vuonna 1948. Alkuvuosina toiminta keskittyi purjelentoon ja lennokkeihin.
Moottorilentotoiminta alkoi vuonna 1984, jolloin kerho herätettiin henkiin noin 20 vuoden hiljaiselosta - toiminta Kymin lentokentällä alkoi vilkkaana.
Aluksi kerhon käytössä oli kaksi Cessna 150–konetta, OH-CDA ja OH-CEN ja yksi American AA-5 Traveler OH-AYO. Edellä mainittujen koneiden lisäksi kerhon käytettävissä (ei omistuksessa) oli useita vuosia mm. Piper Arrow OH-PJR, Piper Cherokee-140 OH-PCR ja Cessna 172 OH-CAZ.
Kerhon oma kone, Cessna 150 OH-CEN, maalattiin uudelleen 1992 ja se palveli kerhon käytössä vuoteen 1997. Seuraavaksi koneeksi hankittiin edullisesti hyväkuntoinen, vähän lennetty Piper Cherokee-140 OH-PJD. Vuonna 2006 OH-PJD:n moottorin 'koulutustunnit' alkoivat olla vähissä ja moottori olisi pitänyt vaihtaa. Päädyttiin vaihtamaan koko kone ja seuraavaksi koneeksi ostettiin Piper Cherokee – 140 Mod. OH-PDU, jolla lennetään tällä hetkellä.
Kerhossa on vuosien varrella koulutettu kymmeniä uusia lentäjiä käyttämällä SIL-CPC-järjestelmää. Lennonopettajina ovat toimineet mm. Tom Uusmaa, Jarmo Hulmi, Veikko Vistala, Pekka Hiltunen ja Mika Kiiski. Tällä hetkellä kerhon koulutusluvalla voidaan antaa:
- yksityislentäjän(PPL) lupakirjakoulutusta
- yölento(NVFR)-kelpuutuskoulutusta
- metsäpalolento-ohjaajakoulutusta
Kerholaisten omien lentojen lisäksi lennetään metsäpalovalvonta- ja pelastus-/etsintä(SAR)-lentoja. Vuosiset lentotuntimäärät ovat vaihdelleet, ollen alimmillaan 170 ja parhaimmillaan jopa yli 300 tuntia vuodessa. Lentotoiminta on useinmiten ollut mahdollista myös talviaikaan.
Vuoden 2005 alkupuolella kerho sai yöVFR–lentoluvan Kymin lentokentälle. Kentän valaistukseen käytetään akkukäyttöisiä 'myrskylyhtyjä', jotka on helppo ja nopea viedä kiitotien varteen tarvittaessa.
Vuonna 2007 Neste lopetti polttoainejakelun Kymissä. Kerho sai ostettua erittäin edullisesti pousarin itselleen. Siitä lähtien on oltu oman bensan varassa. Bensaa on ostettu aluksi Nesteeltä, sitten TTT-Aviationilta ruotsalaista ja viimeksi Fuelprolta puolalaista tuontibensaa.
Vuoden 2012 aikana kerho sai omistukseensa, aikaisemmin Pertti Suomalaisen omistaman, Kymin kentällä olevan lentokonehallin, joka aikaisemminkin on ollut kerhon käytettävissä. Nyt kun halli on oma, niin sitä pyritään vähitellen kunnostamaankin.