Tässä on erään lentovaurion jälkeiset vakuutus- ja korjaustapahtumat taulukoituna. Asian hoitoa 'kevensi' tieto siitä, että koneessa oli kohtuullinen kasko (50kE) - korjaaminen on yllättävän kallista, tämäkin kustansi melkein 30 kE. Edellisellä kerralla, kun näin kävi, oli varsin pieni 'marginaali' kaskossa.


pvm
tapahtuma

23.6.2009

Tapahtumat:

- lentämään lähtiessä jäi ohjaajalta Piperin oven yläsalpa lukitsematta

- ohjaaja havaitsi asian heti ilmaan nousun jälkeen

- ohjaaja teki matalan kierroksen palatakseen kentälle

- ilmeisesti 'epänormaalista' kierroksesta ja 'lievästä hätäilystä' johtuen kone tuli nokkateline edellä laskuun -> pomppu ......


Jälkiviisautta:

- ko.salpaa ei juuri saa ilmassa kiinni

- se ei kuitenkaan menoa haittaa - suhisee ja vetää vaan ikävästi

- sen kanssa ei kannata hätäillä, tässäkin olisi kannattanut tehdä lasku rauhallisesti 'normaalikierroksinen' lasku, joka todennäköisesti olisi onnistunut.


Vauriot:

- ei henkilövahinkoja

- potkurin lavat taipuneet päistä -> moottorin iskutarkastus

- moottoripukki ehkä ryhdissä, nokkatelineen kiinnitys taipunut taakse

- nokkapyörän suojus rikki

- tuliseinä ehjä, eikä muitakaan vaurioita rungossa


23.6.2009

1. Ilmoitus poliisille, joka kävi paikalla toteamassa tilanteen ja puhalluttamassa pilotin


2. Ilmoitus Ilmailuhallinnolle  


24.6.2009

3. Vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituslomake, johon liitteeksi

- IH-ilmoitus

- vauriokuvia koneesta


HUOM: Tällaisessa tapauksessa paikalle ei enää tule välttämättä vakuutusyhtiön tarkastajaa, vaan päätökset tehdään valokuvien perusteella.


24.6.2009

Kerhon hallitus kokoontui keskustelemaan tilanteesta ja mahdollisesta vuokrakoneesta.


25.6.2009

Kone on vakuutettu Colemontin kautta:


Vahinkoilmoitus lähetetään sähköpostilla:

Juha.Silvennoinen@colemount.fi  puh. 040-754 7950

ja cc: Sari.Sallila@colemount.fi


Silvennoinen hoitaa eteenpäin ja valvoo/avustaa, että saadaan korjauslupa vakuutusyhtiöltä.


2.7.2009

Korvaava vuokrakone löytyi.


7.7.2009

Vakuutusyhtiöltä tuli ilmoitus vahingon kirjaamisesta ja pyyntö toimittaa korjaamon tarjous. Pyydettiin tarjous korjaamolta.


10.7.2009


Vuokrakone saatiin käytöön.


27.7.2009

Tarjous korjauksesta saatiin korjaamolta - viipyi vähän johtuen sp-osoite-epäselvyydestä.


Korjausvaiheet:

- moottoripukki ja moottori irrotetaan 'kotikentällä'

- moottori iskutarkastetaan ja nokkateline korjataan korjaamolla

- moottoripukki ja moottori nippuun korjaamolla

- asennetaan 'pakettina' koneeseen

- kone lennetään lopputarkastukseen korjaamolle


30.7.2009

Korjauslupa saatiin vakuutusyhtiöltä -> korjaamolle


5.8.2009

Moottoripukki ja moottorin irrotus - pari kuvaa.



27.8.2009

Korjaamolla on kaikki muut nikaleet, mutta odottavat kampiakselia iskutarkastuksesta Tanskasta


22.9.2009

Korjatut nokan osat asennetiin 'pakettina', jossa:

- uusi moottoripukki

- moottori purettu/iskutarkastettu/kasattu

- uusi nokkateline

- uusi potkuri


30.9.2009

Kone on lopputarkastettu ja se noudettiin korjaamolta, samalla vuokrakone palautetiin,  kuva.


Sitten on vielä loppuselvittelyt vakuutusyhtiön kanssa.


17.10.2009

19.10.2009

Korjauslasku (+ lasku muista kuluista) vakuutusyhtiölle

Poikkeruksellisesti sovittiin, että vakuutusyhtiö maksaakin kerhon tilille (korjaus + muut_kulut - omavastuu)summan asian jouduttamiseksi, ettei tarvita uusia laskuja.


30.10.2009

Vakuutusyhtiöstä tuli rahat - maksettu korjaamon lasku n. 27k€.



Se oli sitten siinä.




  Vauriokuvia:


Nokkateline taipunut taakse, tuliseinä jäi ehjäksi


Potkurin kärjet osuneet maahan - taipuneet


Moottoripukista putkia vääntyneet tai poikki




  Moottorin irrotettiin korjausta varten:


Moottori peräkärrissä löhdössä korjaamolle


Runko jäi odottelemaan halliin






  Korjattu nokka palautuu:

Runko siirretään moottorin asennusta varten:


ja korjattua 'nokkaa' sovitellaan paikalleen




  1. lento Vampulaan:

hyvinhän se lensi - ei muuta kuin Kymiin