Lentovaurio 23.06.09
Tässä on erään lentovaurion jälkeiset vakuutus- ja korjaustapahtumat taulukoituna. Asian hoitoa 'kevensi' tieto siitä, että koneessa oli kohtuullinen kasko (50kE) - korjaaminen on yllättävän kallista, tämäkin kustansi melkein 30 kE. Edellisellä kerralla, kun näin kävi, oli varsin pieni 'marginaali' kaskossa. | |
pvm | tapahtuma |
23.6.2009 | Tapahtumat: - lentämään lähtiessä jäi ohjaajalta Piperin oven yläsalpa lukitsematta - ohjaaja havaitsi asian heti ilmaan nousun jälkeen - ohjaaja teki matalan kierroksen palatakseen kentälle - ilmeisesti 'epänormaalista' kierroksesta ja 'lievästä hätäilystä' johtuen kone tuli nokkateline edellä laskuun -> pomppu ...... Jälkiviisautta: - ko.salpaa ei juuri saa ilmassa kiinni - se ei kuitenkaan menoa haittaa - suhisee ja vetää vaan ikävästi - sen kanssa ei kannata hätäillä, tässäkin olisi kannattanut tehdä lasku rauhallisesti 'normaalikierroksinen' lasku, joka todennäköisesti olisi onnistunut. Vauriot: - ei henkilövahinkoja - potkurin lavat taipuneet päistä -> moottorin iskutarkastus - moottoripukki ehkä ryhdissä, nokkatelineen kiinnitys taipunut taakse - nokkapyörän suojus rikki - tuliseinä ehjä, eikä muitakaan vaurioita rungossa |
23.6.2009 | 1. Ilmoitus poliisille, joka kävi paikalla toteamassa tilanteen ja puhalluttamassa pilotin 2. Ilmoitus Ilmailuhallinnolle |
24.6.2009 | 3. Vakuutusyhtiölle vahinkoilmoituslomake, johon liitteeksi - IH-ilmoitus - vauriokuvia koneesta HUOM: Tällaisessa tapauksessa paikalle ei enää tule välttämättä vakuutusyhtiön tarkastajaa, vaan päätökset tehdään valokuvien perusteella. |
24.6.2009 | Kerhon hallitus kokoontui keskustelemaan tilanteesta ja mahdollisesta vuokrakoneesta. |
25.6.2009 | Kone on vakuutettu Colemontin kautta: Vahinkoilmoitus lähetetään sähköpostilla: Juha.Silvennoinen@colemount.fi puh. 040-754 7950 ja cc: Sari.Sallila@colemount.fi Silvennoinen hoitaa eteenpäin ja valvoo/avustaa, että saadaan korjauslupa vakuutusyhtiöltä. |
2.7.2009 | Korvaava vuokrakone löytyi. |
7.7.2009 | Vakuutusyhtiöltä tuli ilmoitus vahingon kirjaamisesta ja pyyntö toimittaa korjaamon tarjous. Pyydettiin tarjous korjaamolta. |
10.7.2009 | Vuokrakone saatiin käytöön. |
27.7.2009 | Tarjous korjauksesta saatiin korjaamolta - viipyi vähän johtuen sp-osoite-epäselvyydestä. Korjausvaiheet: - moottoripukki ja moottori irrotetaan 'kotikentällä' - moottori iskutarkastetaan ja nokkateline korjataan korjaamolla - moottoripukki ja moottori nippuun korjaamolla - asennetaan 'pakettina' koneeseen - kone lennetään lopputarkastukseen korjaamolle |
30.7.2009 | Korjauslupa saatiin vakuutusyhtiöltä -> korjaamolle |
5.8.2009 | Moottoripukki ja moottorin irrotus - pari kuvaa. |
27.8.2009 | Korjaamolla on kaikki muut nikaleet, mutta odottavat kampiakselia iskutarkastuksesta Tanskasta |
22.9.2009 | Korjatut nokan osat asennetiin 'pakettina', jossa: - uusi moottoripukki - moottori purettu/iskutarkastettu/kasattu - uusi nokkateline - uusi potkuri |
30.9.2009 | Kone on lopputarkastettu ja se noudettiin korjaamolta, samalla vuokrakone palautetiin, kuva. Sitten on vielä loppuselvittelyt vakuutusyhtiön kanssa. |
17.10.2009 19.10.2009 | Korjauslasku (+ lasku muista kuluista) vakuutusyhtiölle Poikkeruksellisesti sovittiin, että vakuutusyhtiö maksaakin kerhon tilille (korjaus + muut_kulut - omavastuu)summan asian jouduttamiseksi, ettei tarvita uusia laskuja. |
30.10.2009 | Vakuutusyhtiöstä tuli rahat - maksettu korjaamon lasku n. 27k€. |
Se oli sitten siinä. |
Vauriokuvia:
Nokkateline taipunut taakse, tuliseinä jäi ehjäksi
Potkurin kärjet osuneet maahan - taipuneet
Moottoripukista putkia vääntyneet tai poikki
Moottorin irrotettiin korjausta varten:
Moottori peräkärrissä löhdössä korjaamolle
Runko jäi odottelemaan halliin
Korjattu nokka palautuu:
Runko siirretään moottorin asennusta varten:
ja korjattua 'nokkaa' sovitellaan paikalleen
1. lento Vampulaan:
hyvinhän se lensi - ei muuta kuin Kymiin